马哈迪悲叹马来人贪婪赔掉民族和国家

《星洲网》2017-05-29 13:42

马哈迪今早在部落格发表一篇文章,题为“SAYANG BANGSA DAN NEGARA”悲叹马来人民族和国家精神的没落,取而代之的是追求名利,并认为贪婪文化会吞噬民族,让马来人没落成为历史。
敦马哈迪在最新一篇部落格文章,悲叹现今的老中青三代马来人,失去了民族和国家精神,不愿为此付出或面对一些风险。(图:星洲日报)

(雪兰莪·八打灵再也29日讯)“如果不给一点钱、合约、职位或头衔等来利诱,就算国家解体了他们也觉得无关紧要,不愿做任何付出去挽救国家”,敦马哈迪在最新一篇部落格文章,悲叹现今的老中青三代马来人,失去了民族和国家精神,不愿为此付出或面对一些风险。

马哈迪今早在部落格发表一篇文章,题为“SAYANG BANGSA DAN NEGARA”悲叹马来人民族和国家精神的没落,取而代之的是追求名利,并认为贪婪文化会吞噬民族,让马来人没落成为历史。

马哈迪以自身经历写道,过去他生长在马来人联合起来斗争的时代,为了摆脱英国殖民政府。“那个时候只有民族精神在支撑着我们,不惜捐献微薄的金钱去成就斗争。那时候根本不求任何回报,除了为国家的尊严。”

然而今天的马来人改变了许多。马哈迪写道,大多数的马来人已经不再疼惜民族和国家。马来人捍卫民族精神被讥为种族主义者,并且为这股马来人精神感到羞愧。

“现在大多数马来人不愿意牺牲安逸的生活,为自己的民族和国家去斗争。”

“我感到非常难过,无论是老中青三代的马来人,他们之间失去了民族精神。”马哈迪批评他们不愿为此牺牲,即使面对一点风险,他们都已经躲得远远的。如果没有用金钱、职位或头衔,合约等其它东西来利诱,就算国家解体了他们也觉得无关紧要,不愿做任何付出去挽救国家。

当这种贪婪文化取代了爱国精神,这个民族的下场将会败退,甚至从此在地球上消失。他写道,在人类的历史里已经有太多民族不复存在。

广告

未来的历史课将会这么记载写道:“某个早前的年代,有个已经消失的马来民族,他们的民精神因为被贪婪取代而灭亡”。

马哈迪部落格文章原文:

1. Saya membesar di zaman perjuangan melawan Malayan Union dan membebas negara dari penjajahan British.

2. Diwaktu itu semangat kebangsaan sahaja yang mendorong saya dan kawan-kawan bergerak dan berkorban duit sendiri yang sedikit bagi menjayakan perjuangan. Tidak ada harapan untuk mendapat apa-apa balasan selain dari tebusan maruah bangsa.

广告

3. Hari ini orang Melayu sudah banyak berubah. Bagi ramai dari kita, sudah tidak ada lagi kesayangan kepada bangsa dan negara. Semangat kebangsaan dicemuh sebagai perkauman – racist. Kita malu jika bersemangat Melayu.

4. Sekarang ini ramai yang tidak boleh menerima bahawa seseorang boleh sayang kepada bangsa dan negara sehingga sanggup korban keselesaan hidup diri sendiri.

5. Sesungguhnya saya amat sedih akan kehilangan semangat kebangsaan di kalangan orang Melayu, tua dan muda. Jika tidak diupah dengan duit, pangkat atau jawatan, kontrak atau sebagainya biarlah negara hancur, tidak ada apa-apa yang sanggup dibuat untuk menyelamatnya. Jauh sekali dari menghadapi sedikit risiko.

6. Apabila budaya ini mengganti semangat kebangsaan alamatnya ialah bangsa ini akan gagal dan akan hilang dari muka bumi ini.

7. Dalam sejarah manusia banyak sudah bangsa-bangsa yang sudah tidak ada lagi. Ada yang hanya tercatit dalam buku sejarah. Ada yang hilang sama sekali.

8. Apakah buku sejarah di zaman akan datang akan tertulis didalamnya, “Maka di zaman dahulu terdapat satu bangsa yang dikenali sebagai Melayu, yang sudah pun hilang, kerana semangat bangsa luput diganti dengan ketamakan nafsu”.

9. Wallahu A’lam.